درمان، از بین بردن و رفع زگیل یا تبخال الت تناسلی با لیزر

برآورد شده است که حداقل نیمی از جمعیت فعال از نظر جنسی، توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده می‌شوند.

چه عاملی باعث زگیل تناسلی می‌گردد؟

زگیل و تبخال تناسلی توسط یکی از ۴۰ گونه ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود که به‌طور مستقیم ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این گونه‌های HPV تناسلی از طریق تماس جنسی (مقاربت و رابطه جنسی دهانی)، قرار گرفتن در معرض پوست و مایعات بدن فرد بیمار، سرایت می‌کند. ویروس HPV می‌تواند نهفته باشد، زیرا سیستم ایمنی بدن شما معمولاً این عفونت را سرکوب می‌کند. بنابراین ممکن است شما متوجه علائم و نشانه‌های فیزیکی آن که نشان می‌دهد به شکلی از این ویروس مبتلا هستید، نشوید.

علائم زگیل یا تبخال تناسلی

در برخی موارد، زگیل تناسلی که بافت مرطوب ناحیه تناسلی را آلوده می‌سازد، آنقدر کوچک است که به سختی قابل مشاهده می‌باشد. بسته به مورد، ممکن است شما هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها پس از عفونت، زگیل را مشاهده کنید. تبخال تناسلی می‌تواند کوچک، مسطح، به رنگ گوشت یا خاکستری رنگ و متورم باشد، یا زمانی که چندین زگیل با هم پیوند بخورد، به شکل یک گل کلم باشد که  به‌تدریج به یک خوشه بزرگ تبدیل می‌شود. اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید، ممکن است دچار خارش یا احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی، افزایش رطوبت در نزدیکی زگیل، افزایش ترشحات مهبلی و یا خونریزی در حین مقاربت باشید.

سیستم لیزری پیشرفته ما، همراه با یک تیم حرفه‌ای و متخصص، مرکز ما را به مجموعه‌ای متمایز از سایر کلینیک‌های لیزر تبدیل کرده است.

پزشکان ما بسیار با تجربه و کارآزموده در انجام لیزردرمانی در ایران هستند و با استفاده از آخرین فنآوری‌های لیزری و روش‌های درمان، می‌توانند نتایج بالینی سریع با حداقل زمان استراحت را برای شما تضمین کنند. ما متعهد به ارائه بهترین و مناسب‌ترین مراقبت‌های پزشکی به شما هستیم، تا شما با شادابی و اعتمادبه‌نفس، کلینیک ما را ترک کنید.

درمان با جراحی لیزر

جراحی با لیزر ممکن است در مطب پزشک یا کلینیک، بیمارستان و یا یک مرکز جراحی به صورت سرپایی برای درمان لک‌های پوست انجام شود. بی‌‌حسی موضعی یا عمومی ممکن است بسته به تعداد زگیل، یا وسعت منطقه تحت درمان انجام گیرد.

برای زنان، درمان تغییرات سلولی غیر طبیعی دهانه رحم ناشی از ویروس HPV، با درمان زگیل تناسلی ناشی از این ویروس، متفاوت خواهد بود. پزشک شما ممکن است انجام برخی از انواع جراحی، مانند عمل جراحی لیزر را توصیه کند.

لیزردرمانی برای زگیل تناسلی، شامل استفاده از نور لیزر برای برداشتن زگیل یا تبخال تناسلی است. در این روش، پزشک متخصص با تمرکز پرتو لیزر بر روی زگیل، رگ‌های خونی که آن را تغذیه می‌کنند، از بین می‌برد. مدت زمان مورد نیاز برای این عمل، به اندازه زگیل و به مکانی که در آن واقع شده است، بستگی دارد. برای زگیل ساده، شما ممکن است فقط به یک یا دو جلسه درمان به مدت یک ساعت و نیم (یا کمتر) نیاز دارید. در اغلب موارد، انجام درمان دردناک نیست، اما ممکن است کمی خارش و یا سوزش را در حین متمرکز شدن انرژی لیزر بر روی پوست خود، احساس کنید.

پس از جراحی لیزر چه خواهد شد؟

زمان بهبودی شما بستگی به محل و تعداد زگیل برداشته شده دارد. معمولاً در طی ۲ تا ۴ هفته التیام خواهید یافت.

پس ازعمل جراحی لیزر، در صورت بروز هر کدام از موارد زیر، با پزشک خود تماس بگیرید:

• خونریزی که بیش از یک هفته طول بکشد.
  • درد شدید
  • ترشحات بدبو و یا زردرنگ، که ممکن است نشانه عفونت باشد.

از مقاربت جنسی تا زمانی که ناحیه تحت درمان، بهبود نیافته و درد از بین نرفته است، اجتناب کنید. (معمولاً ۱ تا ۳ هفته، بسته به وسعت منطقه تحت درمان).

چه زمانی باید عمل لیزر را انجام داد؟

جراحی با لیزر ممکن است زمانی انجام شود که:

• دارودرمانی نتیجه‌بخش نبوده است و زگیل و تبخال تناسلی باید برداشته شود.
  • زگیل انتشار یافته است.
  • اگر لازم است زگیل در دوره بارداری درمان شود، پزشک شما مشخص خواهد کرد که چه زمانی در دوران بارداری، لیزر درمانی باید انجام شود.

لیزر درمانی تا چه میزان موثر خواهد بود؟

طبق مطالعات انجام شده، جراحی لیزری برای از بین بردن زگیل، از هر ۱۰۰ نفر برای حدوداً ۲۰ تا ۴۰ نفر انجام شده است. اما تبخال تناسلی ممکن است بعد از عمل جراحی مجدداً عود کند. جراحی با لیزر یک درمان بی‌خطر برای زنان باردار است.

خطرات لیزر درمانی

جراحی با لیزر ممکن است موجب موارد زیر شود:

• درد، تورم، خارش
  • ترشحات واژن یا آلت تناسلی مرد
  • زخم در ناحیه تحت درمان
  • چسبندگی بافت‌ها
  • ریزش بافت مرده
  • اسکار
  • دفع ادرار به شکل پاشش و یک جریان گسترده، به این دلیل که این درمان در مجرای ادرار انجام می‌شود.

اسکار و زخم شدن آلت تناسلی مرد یکی از اثرات جانبی احتمالی است که می‌تواند منجر به مشکلات ادرار کردن و یا نعوظ گردد.

چگونه می‌توان از تبخال تناسلی پیشگیری کرد؟

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، می‌توانید از واکسن‌هایی مانند گارداسیل (Gardasil) برای محافظت از خود در برابر اکثر گونه‌های HPV که باعث زگیل تناسلی و سرطان گردن رحم می‌شوند، استفاده کنید. سرواریکس، واکسن دیگری است که در مقابل سرطان گردن رحم ( نه زگیل تناسلی) از شما محافظت می‌کند. برای کاهش خطر آلوده شدن به این ویروس (هر چند نمی‌تواند تضمین کننده باشد)  این اقدامات را انجام دهید: همیشه از کاندوم استفاده کنید، از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده با افراد مختلف اجتناب کنید، سابقه جنسی و برنامه منظم چک‌آپ همسر خود را کنترل کنید، زیرا سرطان گردن رحم و سرطان فرج، مقعد و آلت تناسلی مردانه، همگی ارتباط نزدیکی با عفونت HPV دارند.

عواقب باردار شدن در حین آلودگی به زگیل تناسلی چیست؟

از بین بردن زگیل تناسلی در هنگام بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. زگیل و تبخال‌های دیواره واژن می‌تواند قابلیت کشش بافت‌های واژن را در طول زایمان کاهش دهد و باعث مشکلات در هنگام تولد نوزاد شود. اگر چه نادر است، اما زگیل تناسلی می‌تواند در هنگام زایمان، از مادر به نوزاد منتقل گردد. زگیل ممکن است در گلوی نوزدان رشد کند و باعث انسداد راه هوایی گردد، که در این صورت نیاز به عمل جراحی خواهد بود. اگر شما باردار هستید و زگیل تناسلی به شما سرایت کرده است، می‌توانید برای ارائه برنامه مشاوره و تعیین بی‌خطرترین و موثرترین برنامه درمانی برای خود، با ما تماس بگیرید.