درمان واریس با لیزر

واریس، رگ‌های متورم و پیچ‌خورده‌ای هستند که در زیر سطح پوست قرار دارند. این رگ‌ها معمولا در پاها دیده می‌شوند، اما ممکن است در سایر قسمت‌های بدن نیز ایجاد شوند. واریس یکی از مشکلات بسیار شایع است. واریس معمولاً موجب بروز علائم یا نشانه‌های زیادی نمی‌شوند، اما در برخی موارد از علایم واریس ، میتوان به عوارض واریس مانند درد خفیف یا متوسط، تشکیل لخته خون یا زخم واریس اشاره کرد . این رگ‌ها در واقع سیاهرگ‌هایی هستند که خون را از بافت‌های بدن به قلب می‌برند. قلب خون را به ریه‌ها می‌فرستد تا دوباره با اکسیژن همراه شود و سپس خون حاوی اکسیژن به تمامی ورید‌های (سرخرگ‌های) بدن فرستاده می‌شود تا از آن طریق اکسیژن به بافت‌ها برسد. این رویه مجدداً تکرار می‌شود و مجدداً خون از طریق سیاهرگ‌ها به قلب باز‌می‌گردد تا دوباره با اکسیژن همراه شود.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

برخی از عوامل می‌توانند احتمال بروز رگ‌های واریسی در بدن را افزایش بدهند، ازجمله: سابقه خانوادگی، سن، جنس، بارداری، چاقی یا داشتن اضافه وزن و کم تحرکی.

• سابقه خانوادگی:در صورتی که اعضای خانواده شما به واریس دست و واریس پا  مبتلا هستند، احتمال بروز این مشکل در شما نیز بیشتر است.
  • سن
  • جنسیت: زنان معمولاً بیشتر از مردان به مشکل واریس پا دچار می‌شوند. تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی یا در زمان استفاده از قرص‌های ضدبارداری در بدن زنان ایجاد می‌شود، احتمال بروز واریس را در آن‌ها افزایش می‌دهد.
  • بارداری: در دوران بارداری، جنین در حال رشد به رگ‌های پا فشار وارد می‌کند. واریس‌هایی که در دوران بارداری شکل می‌گیرند، معمولا ظرف ۳ تا ۱۲ ماه پس از زایمان، به تدریج بهبود می‌یابند.
  • چاقی یا داشتن اضافه وزن
  • کم تحرکی

مراجعه کنندگان کلینیک سیب سرخ به‌ دلایل بسیار مهمی به روش‌های درمانی این کلینیک برای از بین بردن واریس، اعتماد دارد:

• تخصص: تیم متخصصین کلینیک سیب سرخ از افرادی تشکیل شده که برای انجام درمان‌های متعددی از جمله لیزر واریس، در سطوح بسیار بالایی آموزش دیده‌اند و صلاحیت دارند.
  • تکنولوژی: ما در کلینیک سیب سرخ از پیشرفته‌ترین و به روز‌ترین تجهیزات روز دنیا استفاده می‌کنیم تا بتوانیم بهترین خدمات درمانی و نتایج ممکن را به بیماران عرضه کنیم.
  • راحتی: توجه ما در این کلینیک به برقراری رابطه‌ی موثر و مستمر با بیماران است و اولین اولویت ما اطمینان از آرامش شما و سهولت درمان احساس راحتی شما با تمامی کارکنان کلینیک می‌باشد.

درمان واریس با لیزر

لیزر، یک پرتوی نوری بسیار متمرکز است. پزشک می‌تواند از لیزر برای درمان واریس استفاده کند. در درمان واریس پا با لیزر گرمای لیزر موجب سوزاندن رگ‌های واریسی شده، که این موضوع باعث تشکیل بافت اضافی(جای زخم)، بعد از بهبود زخم سوختگی می‌شود. این بافت اضافی باعث بسته شدن رگ می‌شود و دیگر خون به رگ نمی‌رسد و در نتیجه این رگ از بین خواهد رفت و علائم واریس پا کاهش پیدا میکند. بعد از حدود یک یا دو سال، بافت مرده‌ی رگ به تدریج محو می‌شود.

لیزر درمانی ساده

درمان با لیزر واریس به روش عادی، از روی پوست انجام می‌شود و برای واریس‌هایی که به صورت شبکه‌ای (یا عنکبوتی) یا به صورت تارهای نازکی در زیر سطح پوست هستند، استفاده می‌شود. در این روش معمولاً به بیش از یک جلسه لیزر درمانی برای از بین بردن واریس‌ها نیاز است و فاصله بین جلسات درمانی، بسته به نظر پزشک، بین ۶ تا ۱۲ هفته می‌باشد. (در صورتی که گردش خونی که این رگ‌ها را تغذیه می‌کند ضعیف باشد، رگ بزرگتری که منشاء تغذیه‌ی این رگ‌های کوچک‌تر است، باید توسط جراحی، لیزر اندوونوس، RF یا رادیوفرکوئنسی یا اسکلروتراپی از بین برود.)

لیزر اندوونوس (Endovenous)

با این روش می‌توان رگ‌های واریسی بزرگ‌تر که در پاها قرار دارند را درمان کرد. در این روش یک فیبر لیزری که داخل یک لوله بسیار باریک قرار دارد به داخل رگ فرستاده می‌شود. پزشک در حالی این کار را انجام می‌دهد که به کمک تصاویر دستگاه سونوگرافی می‌تواند رگ‌های داخلی را ببیند. سوزاندن رگ با لیزر به این روش، نسبت به بستن رگ با جراحی، درد بسیار کمتری دارد و مدت زمان ریکاوری پس از درمان نیز بسیار کوتاه‌تر است. (برای درمان واریس با جراحی از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود)

شرایط شما بعد از لیزر درمانی واریس

شما بعد از جلسه لیزر درمانی، می‌توانید راه بروید و دوره‌ی ریکاوری شما بعد از درمان واریس بسیار کوتاه است. شما به احتمال زیاد، بلافاصله بعد از جلسه‌ی لیزر درمانی می‌توانید به کارهای روزمره خود ادامه دهید.
بعد از انجام لیزر اندوونوس، باید برای یک هفته یا بیشتر، جوراب‌های فشاری مخصوص بپوشید. طی مراجعه بعدی شما به پزشک، او به کمک تصاویر سونوگرافی، وضعیت رگ‌های پای شما را چک می‌کند تا مطمئن شود که رگ مورد نظر بسته شده است.

این درمان چه کاربردی دارد؟

لیزر به روش عادی

این روش برای واریس‌های شبکه‌ای(عنکبوتی) و بسیار کوچک و باریک سطحی کاربرد دارد. همچنین ممکن است این روش به عنوان فاز دوم درمان، و بعد از انجام جراحی یا لیزر اندوونوس یا رادیوفرکوئنسی یا اسکلروتراپی روی رگ‌های واریسی بزرگ‌تر، انجام شود.

لیزر اندوونوس

این روش برای بستن رگ‌های واریسی بزرگ کاربرد دارد و می‌تواند جایگزین روش جراحی باشد.

میزان موفقیت نتایج

لیزر درمانی به روش عادی: این روش در طی بیست سال اخیر که مورد استفاده قرار گرفته، به روشی ایمن و موثر تبدیل شده است.

لیزر اندوونوس: لیزر اندوونوس در ۹۴ درصد از موارد می‌تواند علائم واریس را به طور موفقیت‌آمیز رفع کند. اما این روش در ۶ درصد از موارد موفقیت‌آمیز نیست. در صورتی که رگ واریسی با روش لیزر اندوونوس بسته نشود، باید این عمل را دوباره تکرار کرد. با توجه به این موضوع که چه امکاناتی در دسترس شماست، می‌توانید به جای اقدام مجدد برای لیزر اندوونوس، روش‌های دیگری مانند اسکلروتراپی یا رادیوفرکوئنسی را به‌کار برید. در برخی موارد نیز توصیه می‌شود که برای جراحی اقدام کنید. برای آن که شانس موفقیت شما به حداکثر برسد، مطمئن شوید که به پزشکی مراجعه می‌کنید که تجربه‌ی بالایی در انجام لیزر اندوونوس دارد.

سوختگی

سوختگی ممکن است در حد بسیار خفیف یا شدید باشد. این سوختگی‌ها بی‌ضرر هستند و ظرف دو هفته برطرف می‌شوند.

درد

میزان درد بیمار بعد از انجام درمان، بسیار خفیف است و می‌توان با مصرف قرص‌های ضدالتهاب، طی ۵ تا ۷ روز پس از انجام لیزر، از بروز درد جلوگیری کرد.

کبودی

ممکن است در حد بسیار خفیف یا شدید باشد. کبودی‌ها نیز بی‌ضرر هستند و ظرف دو هفته برطرف می‌شوند.

عفونت

این مورد در موارد بسیار نادری گزارش شده است. در صورتی که اطراف ناحیه‌ی لیزر شده، قرمز شده و با درد، تورم و تب همراه است، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

کلوئید (جای زخم): هرچند از یک سوزن بسیار باریک برای انجام لیزر استفاده می‌شود اما احتمال آن وجود دارد که جای زخم آن به صورت بافت اضافی برجسته به جا بماند.

آلرژی

در موارد بسیار نادری ممکن است بیمار به ماده‌ی بی‌حسی آلرژی داشته باشد.

ترومبوز ورید عمقی

این عارضه در کمتر از ۱ مورد در ۳۰۰ مورد اتفاق می‌افتد. با استفاده از جوراب‌های فشاری بعد از لیزر درمانی و همچنین راه رفتن، تا حدود بسیار زیادی از بروز این عارضه جلوگیری می‌شود. در صورتی که این عارضه بروز کند می‌توان آن را با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون درمان کرد.

آسیب عصبی

این مورد نیز به ندرت گزارش شده است. در مواردی گزارش شده است که پوست ناحیه‌ی درمان شده بی‌حس شده است که به طور معمول این حالت ظرف چند ماه برطرف می‌شود.

خونریزی

ممکن است طی ۲۴ ساعت بعد از لیزر درمانی برای درمان واریس ، تا حدودی از محل فرو کردن سوزن، خون تراوش کند، اما بروز خونریزی شدید بسیار نادر است. در صورتی که خونریزی رخ داد بهتر است روی محل خونریزی را فشار دهید و برای ۱۰ دقیقه پای خود را بالا نگه دارید.