سرخط ویژه

درمان و رفع مشکلات و اختلالات واژن با لیزر مونالیزا

چنانچه با مشکل تنوس عضلانی واژن و لغزندگی آن مواجه هستید یا تمایل به زیباسازی بافت فرج دارید، می‌توانید از لیزر مونالیزا تاچ (داخلی) و لیزر دات (خارجی) برای درمان استفاده کنید. امروزه با ۲ یا ۳ جلسه لیزر درمانی سریع می‌توان بدون تقبل هزینه جراحی زیبایی واژن ساختار ارتجاعی و سالم واژن را به آن برگرداند یا گشادی واژن و شکل بافت فرج را تا حد زیادی کوچک کرد و به درمان سوزش واژن پرداخت.

کاندیدای مناسب برای استفاده از لیزر مونالیزا تاچ

درمان داخلی با لیزر مونالیزا تاچ برای افرادی ایده‌آل است که خواهان بهبود وضعیت واژن، افزایش تنوس عضلانی و بهبود حسی آن هستند و تمایلی به عمل زیبایی واژن ندارند . از این رو بهره‌گیری از آن در موارد زیر توصیه می‌شود:

• مواجهه با علائم معمول پس از زایمان مانند کاهش تنوس واژن، افتادگی ملایم رحم و ترشح جزیی رحم
  • کاهش حس واژن و انگیختگی جنسی
  • عفونت‌های مکرر واژن یا مثانه مانند برفک واژن یا عفونت مجاری ادراری
  • تمایل به ارتقاء سبک زندگی و لذت‌بخش‌تر ساختن فعالیت جنسی از طریق بهبود تنوس واژن، خاصیت ارتجاعی و لغزندگی آن

اما درمان با لیزر خارجی (DOT) بسیار شبیه به جوانسازی پوست صورت با لیزر است. این لیزر بافت همبند را تخریب ، تولید کلاژن را تحریک و بافت را منقبض می‌کند. لیزر خارجی برای موارد زیر مفید است:

• زخم‌های عجانی، به ویژه در صورت تحمل درد و ناراحتی یا تمایل به بهبود ظاهر بافت همبند
  • زیباسازی فرج با کوچک کردن لب‌های فرج یا بهبود تقارن

به علاوه می‌توان از لیزر خارجی در کنار تزریق ژل زیبایی برای برجسته و محکم کردن کناره‌های بیرونی لب‌های فرج بهره گرفت.

در صورت رویارویی با هر یک از مشکلات فوق، تردید نکنید و برای مشاوره و درمان با شماره ۲۲۷۷۸۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

عمل جوانسازی واژن در کلینیک سیب سرخ

مشاوره اولیه

بیمار در جلسه مشاوره اولیه در مورد علائم و نگرانی‌های خود با پزشک صحبت می‌کند. پزشک متخصص کلینیک سیب سرخ پس از معاینه از مناسب بودن انجام عمل با لیزر مونالیزا تاچ یا خارجی اطمینان حاصل می‌کند. بهره‌گیری از لیزر مونالیزا تاچ و رفع گشادی واژن زمانی بدون اشکال است که نتیجه آزمایش پاپ اسمیر طبیعی و به‌روز باشد و هیچ مورد منع استعمالی وجود نداشته باشد. همچنین  عوارض جراحی زیبایی واژن برای بیمار تشریح می گردد .

چنانچه منعی برای انجام عمل وجود نداشته باشد، چون نیاز به هیچ گونه آمادگی خاصی نیست، نخستین جلسه درمان بلافاصله پس از مشاوره شروع می‌شود. اما در صورت مواجهه با شرایط غیرطبیعی یا موارد عدم استعمال، پیش از شروع درمان به این موارد پرداخته می‌شود و بیمار در بعضی مواقع برای ارزیابی به متخصص زنان معرفی می‌شود.

درمان

درمان با لیزر مونالیزا تاچ سریع و ساده است، کل عمل بیش از ۱۵ دقیقه زمان نمی‌برد. چنانچه علائم آتروفی واژن بصورت پیشرفته وجود نداشته باشد، عمل معمولاً بسیار راحت خواهد بود.

واژن خشک می‌شود و پروب ضد عفونی شده و صافی به آرامی وارد کانال واژن می‌شود که لرزش ملایمی را پس از شروع استفاده از لیزر ایجاد می‌کند. استفاده از مسکن ضرورتی ندارد و درد واژن و اثرهای جانبی و عوارض آن در درمان خارش واژن بسیار اندک است. پزشک و پرستاران در طول عمل کاملاً مراقب بیمار هستند تا از راحتی وی اطمینان حاصل کنند و بالاترین استانداردهای مراقبت از بیمار و رضایت‌بخشی را ارائه دهند.

موضع پیش از درمان با لیزر خارجی با کرم مخصوص بی‌حس می‌شود. این درمانِ بسیار کارآمد نسبتاً راحت، اما نسبت به مونالیزا تاچ حساس‌تر است.

پس از درمان

بیمار بلافاصله پس از اتمام درمان با لیزر واژینال مونالیزا یا خارجی می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را ادامه دهد، البته به بیمار توصیه می‌شود تا به مدت ۳ تا ۵ روز از نزدیکی، فعالیت بدنی سنگین یا رفتن به چشمه‌های آب گرم یا استخرهای عمومی خودداری کند.

ناحیه واژن پس از درمان با لیزر خارجی خشک و سفت است و التیام و پوسته ریزی لایه فوقانی پوست نیز مدتی حدود یک تا دو هفته زمان می‌برد؛ البته ترمیم و بازسازی بافت سالم تا ۶ ماه ادامه می‌یابد.

سازوکار تاثیرگذاری

سازوکار تاثیرگذاری لیزر مونالیزا تاچ بر تحریک فرایندهای بازسازی کننده به منظور ایجاد سلول‌های سالم و دارای آب بیشتر، مبتنی است تا خون‌رسانی درون دیواره‌های واژن بهتر انجام شود. این عمل تاثیر مستقیمی بر بی نقصی و خاصیت ارتجاعی بافت واژن دارد و خاصیت اسیدی واژن را افزایش می‌دهد تا به سطح نرمال نزدیکتر شود. سفت شدن کانال واژن، افزایش لغزندگی، حساسیت و ایجاد محیطی با خاصیت اسیدی و pH مناسب، کاهش عفونت و تخلیه هر گونه برفک واژن و عفونت مجاری ادراری از فواید این عمل محسوب می‌شود.

دستگاه لیزر مونالیزا تاچ منحصراً برای تابش مستقیم هزاران پرتو کوچک انرژی و گرم کردن مستقیم لایه سطحی دیواره واژن با استفاده از سری صاف باریکی طراحی شده است که به آرامی وارد کانال واژن می‌شود. گرم کردن بافت پوششی یا اپیتلیوم به طور طبیعی فرایندهای بازسازی کننده سطح واژن و بافت پیوندی را با تحریک فعالیت سلول‌های ویژه‌ای شروع می‌کند که کلاژن و الاستین، یعنی ضروریات هر بافت سالمی، را تولید می‌کنند.

لیزر خارجی برای درمان فرج و بافت همبند بیشتر کاربرد زیبایی دارد و سازوکار عملکرد آن مشابه جوانسازی پوست با لیزر است. پارامترهای لیزر به دقت تنظیم می‌شود تا مشکل پوستی به نحو مناسبی برطرف شود.

مزایای درمان با لیزر مونالیزا تاچ

از مزایای درمان با لیزر مونالیزا تاچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• راحتی بیشتر در زمان نزدیکی
  • ارضا کننده‌تر و لذت بخش‌تر بودن نزدیکی
  • افزایش آب‌رسانی به واژن
  • کاهش خارش، عفونت و خشکی واژن
  • کاش بی‌اختیاری ادراری
  • راه‌حل ایمن و سریع علائم آتروفی واژن
  • افزایش اعتماد به نفس

یکی از شاخص‌ترین مزایای لیزر مونالیزا تاچ ماندگارتر بودن نتایج عمل نسبت به مصرف دارو است.

نتایج مورد انتظار

لیزر مونالیزا تاچ منجر به تولید مجدد بافت و جوانسازی واژن می‌شود و خاصیت ارتجاعی و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. بافت واژن تا حد قابل ملاحظه‌ای محکم‌تر می‌شود، لغزندگی آن افزایش می‌یابد و در نتیجه آمیزش جنسی برای همسران لذت‌بخش‌تر می‌شود. دیگر فواید این درمان عبارت است از:

• درد هنگام نزدیکی بشدت کاهش می‌یابد و حتی میتوان گفت بدون درد و راحت می‌توان آمیزش جنسی داشت
  • کاهش ترشح جزیی مثانه
  • بهبود افتادگی جزیی رحم
  • کاهش عفونت واژن و ترشحات غیرطبیعی: در درمان عفونت واژن پس از زایمان نیز موثر است. خارش، سوزش و بوی بد تنها چند مورد از علائم عفونت واژن هستند. روش درمانی عفونت واژن بر اساس نوع عفونت، متفاوت است. بنابراین بسیار مهم است که بدانید به چه نوع عفونتی مبتلا شده‌اید. عفونت زنان یا واژینیت یک مشکل بسیار شایع در بین زنان است، تا حدی که اغلب زنان در مقطعی از زندگی خود به یکی از انواع عفونت یا التهاب واژن دچار می‌شوند. به نظر می‌رسد که بعضی از زنان به خاطر عللی که کاملا مشخص نیست، بیشتر از دیگران مستعد عفونت واژن هستند.
  • افزایش حس بافت واژن
  • افزایش تمایل جنسی و بهبود روابط جنسی

لیزر خارجی، فرج را به نحو چشمگیری کوچک می‌کند و بافت آن را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب جایگزین غیرجراحی مناسبی برای عمل جراحی واژن یا لابیاپلاستی محسوب می‌شود. به علاوه لیزر خارجی روشی کارآمد برای روشن کردن ناحیه‌های تیره رنگ دستگاه تناسلی، نرم کردن زخم‌های عجانی و درمان لیکن اسکلروز نیز به شمار می‌رود.

چنانچه از کاهش حجم بافت کناره‌های بیرونی لب‌های فرج نگران هستید، این مشکل را می‌توان با تزریق ژل برای برجسته و محکم کردن بافت برطرف نمود.

ماندگاری نتایج

محکم شدن، تنگ و منقبض شدن واژن و بهبود لغزندگی آن ظرف چند روز پس از عمل به دست می‌آید، بااین حال چند هفته پس از عمل به دلیل ترمیم کلاژن موجود در غشا مخاطی واژن نتایج عمل بهبود چشمگیری می‌یابد و این بهتر شدن تا ۶ ماه ادامه می‌یابد.

میزان ترمیم و جوانسازی و مدت آن برای هر بیمار متفاوت است. شواهد موجود بیانگر این نکته است که بسیاری از بیماران پس از ۱۲ تا ۱۸ ماه بدون هیچ مداخله دیگری با بهبود چشمگیری مواجه می‌شوند. بااین‌حال نتایج دائمی نیستند و برخی بانوان به موازات افزایش سن تمایل به انجام مجدد عمل دارند.

برخی بانوان برای دستیابی به نتایج با ماندگاری بالاتر روش‌های ترمیم جراحی واژن را نیز مد نظر قرار می‌دهند. برای آگاهی از روش‌های گوناگون جراحی و غیرجراحی جوانسازی واژن می‌توانید مطالب مرتبط را در سایت کلینیک سیب سرخ مطالعه نمایید.

موارد منع استفاده

اگرچه درمان با لیزر مونالیزا تاچ و خارجی ایمن و عوارض ناشی از آن بسیار ناچیز است، درمان برخی بیماران باید با تاخیر انجام شود و شماری نیز متقاضی ایده‌آل این روش محسوب نمی‌شوند. موارد منع استفاده لیزر مونالیزا تاچ و خارجی عبارت‌اند از:

• نتایج غیرطبیعی آزمایش پاپ اسمیر
  • وجود عفونت یا ابتلا به عارضه‌هایی که درمان آنها ضروری باشد.
  • ضایعه‌ها و زخم‌های غیرطبیعی نیازمند پاکسازی تخصصی
  • به تازگی انجام دادن جراحی یا درمان افتادگی یا سرطان رحم

بررسی دردناک بودن عمل و دوران بهبود

درمان خشک شدن واژن با لیزر مونالیزا تاچ به معنای واقعی کلمه بدون درد است و در موارد انگشت شماری از داروی بی‌حسی استفاده می‌شود. کرم موضعی در صورت تمایل بیمار به بی‌حس کردن واژن به کار برده می‌شود. چون نیازی به مرخصی گرفتن نیست، هیچ یک از همکاران متوجه انجام این عمل نخواهند شد. برخی بیماران با قرمزی و ورم ناحیه واژن مواجه می‌شوند که ظرف یک تا دو روز برطرف می‌شود. برخی بانوان تنها به یک جلسه درمان نیاز دارند، حال آن که در بعضی موارد تعداد جلسه‌های درمان باید افزایش یابد. در هر حال پس از درمان باید به مدت ۵ روز از نزدیکی و آمیزش جنسی خودداری کرد.

عوارض احتمالی لیزر مونالیزا تاچ

اثرهای جانبی پس از عمل لیزر مونالیزا تاچ بسیار جزئی است. در بعضی موارد قرمزی و ورم در ناحیه واژن مشاهده می‌شود که معمولاً پس از یک یا دو روز برطرف می‌شود. این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود. در مجموع مزایای استفاده از لیزر مونالیزا تاچ بسیار مهم‌تر از عوارض احتمالی ناچیز آن است.